TOF in het Eilanden Nieuws

GOEREE-OVERFLAKKEE – Binnen 40 uur duizend likes op Facebook. De mensen achter Trots op Flakkee zijn er een beetje beduusd van. Ze hadden natuurlijk wel gehoopt dat het snel zou gaan, maar zo snel, daar konden ze alleen maar van dromen. Trots op Flakkee, of kortweg TOF, is een initiatief van enthousiaste eilanders die een platform willen maken waarop de bewoners van Goeree-Overflakkee hun trots kunnen delen. De eerste stap is online, de volgende stap is een glossy magazine.

Het begon allemaal ruim een half jaar geleden met het plan om wat leuks te doen voor Goeree-Overflakkee. De initiatiefnemers zijn enorm trots op het eiland en vinden dat er meer aandacht moet zijn voor de positieve kanten van Goeree-Overflakkee. Dat uitgangspunt mondde uit in TOF, dat in woord en beeld wil laten zien dat het eiland een toffe plek is om te wonen en te werken. Er zijn al ruim 15 vrijwilligers die hun schouders zetten onder TOF. Er zijn bekende gezichten aangesloten, zoals kunstenaar Jaap Reedijk en eilandicus Pau Heerschap. Verder een aantal mensen die werkzaam zijn in de creatieve sector, als tekstschrijver, fotograaf of communicatieprofessional. Het is een gemêleerd gezelschap met één overeenkomst: het zijn enthousiaste, positieve mensen die trots zijn op het eiland. Ze zetten zich graag belangeloos in voor Goeree-Overflakkee. In café De Kok in Sommelsdijk doen ze voor het eerst hun verhaal.

Het concept is dat TOF iedereen die trots is op het eiland een platform biedt om foto’s en verhalen te delen. “De mensen op het eiland zijn wel trots, maar ze zijn te bescheiden om het te delen”, aldus Alex van Kampen, voorzitter van de kersverse stichting. Trots op Flakkee wil daar verandering in brengen. Dat het concept aanslaat blijkt wel uit de introductie van de Facebookpagina. Die ging onlangs online, iedere twee minuten kwam er een nieuwe like bij. In een whatsappgroep deelde de vrijwilligers de laatste stand van zaken, de teller bleef maar lopen… Dat TOF aanslaat is volgens de bestuursleden makkelijk te verklaren: “Het initiatief komt vanuit het hart.” Jaap Reedijk legt hij uit dat TOF geen hype is, maar een duurzaam initiatief. “Dat blijkt wel uit het feit dat recent de stichting is opgericht.” Pau Heerschap poneert gelijk een motto voor het initiatief: “Geweun doen en kwaliteit leveren.”

Lees verder in de krant van dinsdag 16 december 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *